Det er ikke så besværligt at skifte dysen. Her kan du se hvor nemt det er, og hvad du skal bruge:
- En skruetrækker.
- Dyse(r).
- Ved nogle karburatorer skal du bruge en 6”er stjerne-gaffel nøgle, eller en 6”er top.
Der er mange der ikke ved hvordan man skifter dysen, men det er faktisk meget enkelt. Du starter med at få adgang til karburatoren (afmonterer skjolde eller hvad der nu sidder i vejen).
1: Afmonter selve karburatoren.
2: Du tager nu karburatoren og skruer bundkarret af. Husk at tømme den for benzin.
3: Du kan nu se dysen. Tag en skruetrækker og skru den ud.
4: Du tager din større, eller mindre dyse og skruer i. Større dyse = mere benzin gennemgang, mindre = mindre benzingennemgang.
5: Du samler det hele og monterer det. Nu er det tid til at starte scooteren, og tjekke om den kører ordenligt.
Det er vigtigt at omdyse så snart man ændrer på opsætningen på scooteren, ellers risikerer du at den ikke får nok benzin og så du risikere at din cylinder sætter sig. Husk det nu, og find den rigtige dyse inden du fyrer den af!
Der er både en hoveddyse og en nåledyse på en almindelig Bing, f.eks 1/12/127 til NSU og sachs , Hvilken betydning har en større-mindre hoveddyse( den lange) og hvilken betydning har en større-mindre nåledyse? det du kalder dysen mvh Peter
Hej Peter
Jeg beklager det sene svar. Dysen bestemmer hvor meget benzin der kommer igennem, og sørger for at motoren får benzin nok, uden at få for meget. Nålen er mere til finindstilling af mellemgassen. Se også vores guide til indstilling af karburator her: http://www.scootzone.dk/guides/diverse/indstilling-af-karburator/ 🙂
Er der nogen, der kan hjælpe mig, med et problem?
Min Jincheng Knight JC50Q-8, kan ikke gå i tomgang, jeg har efterset karburatoren og der er gnist på tændrøret.
Den kan starte, hvis man skruer helt op for gassen, men hvis man tager gassen af, så dør den.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen Flemming Petersen
Hej Flemming
Hvis den kan starte og køre, men ikke kan gå i tomgang – lyder det som tomgangsskruen. Prøv at kigge på http://www.scootzone.dk/guides/diverse/indstilling-af-karburator/ punkt 5 🙂
Hvad så hvis man sætter større dyse i og så at scooteren ikke kan starte bagefter
Så er den sandsynligvis så stor at den drukner i benzin. Ellers er der noget andet galt 🙂
Hej
Min søn har en Derby Senda som er dyset om fra en 72 dyse til en 90 dyse, hvad betyder det for olieblandingen.
Kan olieblanderen levere nok olie eller skal man der ud over tilføre ekstra olie i den benzin der hældes ?
Hvis ja hvor mange % skal der tilføres?
Hej Finn
Umiddelbart burde olieblanderen fint kunne følge med, medmindre den er meget tunet. Jeg er på ingen måde ekspert på olieblanding og om det blandes før dysen, men hvis det gør, så betyder det ikke noget hvor stor eller lille en dyse man bruger. Du kan evt. prøve at forhøre dig på f.eks. scootergalleri.dk – eller du kan prøve at tage kontakt til f.eks. Speedline – de plejer gerne at give gode svar 🙂
Tak for svar
så som hvad?
Hej jeg har en speedfight 3 ac og jeg skal til og have 50 cc sport hvormeget cirka skal jeg op i dyse? Lige nu ligger den på 72
Vh Adrian
Hej Adrian
Det ved jeg desværre ikke. Prøv evt. at forhøre dig ved forhandleren, eller på et forum som f.eks. Scootergalleri.dk. Der er garanteret mere hjælp at hente 🙂
hvis du dyser noget om såsom aprilia sx 50 skal man så også dysse tomgangsdysen om?:)
Vh. Christian
Hej Christian
Hvis den ikke kan gå i tomgang er det nok en god ide. Hvis den går fint i tomgang tænker jeg ikke du behøver at skifte den. Det er normalt kun ved ret store ændringer tomgangsdysen skal skiftes.
Mange tak:)
Hej Dennis
Hvad skal jeg gøre hvis det drypper meget fra min karburator under tomgang? Er det dysen der skal skiftes til en mindre?
Tak på forhånd.
Mvh. Christoffer Kaae
Hej Christoffer
Umiddelbart vil jeg mere tænke det er fordi den skal renses, ikke er samlet ordentligt eller lignende. Hvis den ligefrem drypper, og det er pga. for meget tilført benzin, så burde den drukne og ikke kunne køre i tomgang ret længe. Men det er kun mine idéer, så vend det evt. med en fagmand/mekaniker.
Hej Dennis
Tak for svar. Det vil jeg prøve. Er ny i det her show.
er der en måde at se på man har fundet den rigtige dyse på?
hvad tror i for en dyse der vil passe bedst til denne opstæning/hvad dysesæt skal jeg ud og have til denne opsætning
70cc malossi sport
std kaburato
malossi wild lion udstødning
polini cp powerfilter
malossi cdi
til pgo hot 50 2018
Hej Andreas
Du kan med fordel læse guiden om indstilling af karburator, afsnittet omkring dyse. Kort fortalt, er det når den går rent ved bundgas.
Hvilken størrelse kan jeg desværre ikke gætte på.
Hej
Min søns cpi gtr 4-takt kan køre til de 20km/t ved halv gas, men når han så giver fuld gas, så mister den kraft og går ned i fart.
Kan det også være dyse problem?
Vh
Andy
Hej Andy
Ja det kan umiddelbart godt være et dyseproblem, forstået at den måske får får lidt eller for meget at leve af.