Skal du skifte krumtappen, så skal du være forsigtig. Hvis du ikke helt har mod på det, så lad en professionel gøre det, da fejl kan være fatale for motoren. Det første du skal bruge inden du går i gang er:
- Læg lejerne og krumtappen i fryseren
- Varmepistol (eller andet som kan varme)
- Flydende pakning
1: Start med at gøre blokken godt ren i krumtaphuset og rundt om, husk også smørekanalerne.
2: Efter at have gjort blokken grundt ren begynder du at varme med varmepistolen i en 2-3 minutter. Er du i tvivl om blokken er varm nok efter de 3minutter, så stop med at varme og spyt der hvor du har varmet. Hvis spyttet ligefrem skøjter af er den varm nok.
3: Hvis blokken er varm nok, så tager du lejet og sætter ned i blokken. Husk at sætte lejet ordentligt så skulle den gerne gå på plads uden hjælp.
4: Det samme gør du ved den anden blok del.
5: Efter lejet har siddet i blokken i et minut, skulle lejet gerne have taget lidt af varmen fra blokken, så det også har udvidet sig lidt. Derfor tager du krumtappen og presser den forsigtigt ned i lejet.
6: Efter krumtappen er sat i den store blok del, putter du flydende pakning på blokken.
7: Så tager du den lille blok del og sætter på. Den skulle også gerne gå lige på. For at være sikker, så tag lige og varm lejet lidt med varmepistolen i en 20-30sekunder. Det skulle gerne komme til at se sådan her ud når den er monteret.
8: Så spænder du de 6 bolte så er krumtappen monteret. Hvis krumtappen går lidt stramt så banker du forsigtigt i siden på krumtappen. Det skulle gerne komme til at se sådan ud når den er færdig.
Hvis jeg nu sætter et 70cc på min derbi senda der ellers er std ud over pillet begrænsninger og leo vince udstødning. Skal jeg så skifte andet for at den kan holde til det. Kabu, krumtap eller andet ?
Hej Peter
Jeg har tidligere kørt med 70cc på en scooter, uden at skifte noget andet, så mit bud er at det behøver du ikke. Men du skal måske skifte dyse, da sådan en fætter sluger lidt mere benzin end en standard 50cc.
Jeg skiftede engang krumtap på en Pgo Gmax 30km. Jeg endte med at måtte gøre det 3 gange af den simple grund af det for mig var logisk at jeg selvfølgelig skulle bruge flydende pakning. Så det gjorde jeg, og anden gang konkluderede jeg at jeg ikke havde været grundig nok, men for at være sikker på at det ikke skulle blive endnu dyrere for mig og fordi jeg ikke vidste hvad jeg gjorde galt ringede jeg til et pgo service nummer jeg fandt. Det viste sig at på pgo skal man smøre et tyndt lag flydende på, og derefter bruger man den originale af fast “pap”. Da jeg så havde samlet det med det det korrekte krumtap og lejeværktøj var der intet som helst galt og der blev heller intet galt. Så det blev en dyr fornøjelse men jeg skriver dette indlæg for at gøre opmærksom på at der åbenbart kan være nogle scootertyper hvor man ikke bare kan nøjes med at smide noget flydende pakning på. Om ikke andet så sørg i det mindste for at gøre noget ekstra for at finde ud af man gør det normale? Mere eller Mindre? Så kan det være at en tosse eller to som mig for nogle år siden kan nøjes med at læse sig til erfaringen, og slippe for det økonomiske. 🛵💸💸💸🛵
Hej Thomas
Det er super godt du skriver det – et super godt tip!
Tusind tak for at dele det.